Blogger Backgrounds

Saturday 3 March 2012

Puding Biskut Cracker



Semasa belek-belek mencari resepi untuk makan petang, terserempak dengan resepi yang disalin dari buku resepi mak mertua. Oleh kerana dah penat dgn kerja2 seharian, jadi rancang nak cari resepi yang simpel saja. Antaranya menarik perhatian saya resepi ni, nampak bahan yg sedikit dan mudah disediakan.

Sebagai percubaan, saya gunakan 1/2 adunan sahaja. Hasilnya tetap memuaskan.

BAHANNYA:
    • 6 biji telur
    • 3/4 cawan gula
    • 1 tin susu cair
    • 1 cwn air
    • 12 - 16 keping biskut cream cracker (saya guna biskut cap ping pong yang bersaiz empat segi)
    • 1 sudu kecil esen vanila
    • 4 sudu gula pasir (dijadikan gula hangus di dalam loyang)

CARANYA:-
  1. Pukul gula dan telur hingga kembang. (Saya blender aje..)
  2. Masukkan vanila, susu cair dan air . Pukul sebati.
  3. Patah-patahkan biskut dan masukkan dalam adunan. (Bahagian ini saya blender kesemua biskut tersebut)
  4. Tuangkan ke dalam loyang yang berisi gula hangus.
  5. Kukus hingga beku dan masak. Sejukkan didalam peti sejuk sebelum dihidangkan. Sedap juga jika ditabur kismis, nenas atau peach.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...