Blogger Backgrounds

Wednesday, 11 July 2012

KACANG KUDA PEDAS

KACANG KUDA PEDAS


Inilah yang berlaku minggu ni ... mulut asyik nak mengunyah jer... nasib baik kakitangan pun rajin ke dapur... jadi tak adalah meleleh air liur...

Belek-belek kat dapur terserempak stok kacang kuda yang dibeli untuk resepi humus hari tu... Hmmmm .... makan kacang kuda rebus pun best juga ni. Sambil santai-santai tengok tv... tapi kali ni nak buat edisi pedas ... jom kita tengok bahan-bahannya... ini memang tiada sukatan, agak-agak jer, ikut selera kita... nak banyak/sikit, pedas/tidak pedas, manis/kurang manis ......

BAHANNYA:-
  • kacang kuda dicuci dan direndam sekurang-kurangnya 4 jam
  • air untuk merebus
  • garam secukupnya
  • lada kering
  • bawang kecil @ bawang besar (untuk dikisar dengan lada kering dan dimayang)
  • sedikit air asam jawa
  • sedikit gula
  • sedikit minyak untuk menumis
  • beberapa tangkai daun kari
CARANYA:-
  1. Rebus kacang kuda sehingga empok dengan sedikit garam. Bila sudah empok, toskan.
  2. Sementara menunggu kacang empok, kisarkan lada kering dan bawang.
  3. Tumiskan bawang yang dimayang apabila minyak panas. Masukkan juga daun kari. (Ada juga yang menggoreng daun kari berasingan untuk kerangupan daun tersebut). Tumis sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan gula dan kacau rata. Diikuti dengan garam secukup rasa dan air asam jawa.
  5. Masukkan kacang kuda yang telah ditoskan tadi dan kaacau rata. Untuk rasa yang lebih sedap... ha haaaa rasalah sikit..tengok apa yang kurang dan tambahkan....
SENANGKAN ?? .........  boleh enjoy sambil menonton, berkelah atau dimana saja.... time tunggu anak sekolah ok juga ..ngunyah2 kat dlm kereta....

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...