Blogger Backgrounds

Thursday 17 November 2011

LEPAT LABU


Nak buat lepat ni simpel saja bahannya dan memang cepat... nak makan, lagi la cepat!!! So, kalau ada tetamu ni boleh juga dijadikan juadah hidangan.. Ini adalah petikan dari blog saya


Sebiji labu sederhana besar


Bahan2 asas : gula 100gm, labu yang direbus empuk, pati santan, tepung Hoen Kwe warna oren 85gm, garam secukup rasa.
Utk gula, santan dan garam ikut keperluan. Santan tuang sedikit demi sedikit ikut keperluan / kepekatan yang kita mahukan,


Apabila sudah empuk, dilecek-lecekkan..


Masukkan santan sedikit demi sedikit mengikut kepekatan yg kita mahukan. Jangan terlalu cair kerana susah untuk langkah membungkus dengan daun pisang nanti.


Masukkan tepung Hoen Kwe. Sebaiknya pek berwarna oren kerana tepungnya akan berubah warna oren juga..jadi tidak menjejaskan warna labu tadi. Tepung juga mengikut sukatan sendiri, jika campuran labu dan santan tadi agak cair, boleh lebihkan tepung. Jika tidak, kurangkan sukatan
tepung tersebut.

Letakkan 1 @ 1 1/2 sudu makan keatas daun pisang yang telah dilayur @ dijemur bawah panas matahari berukuran lbh kurang 8"x8". Sukatan ini juga bergantung pada saiz daun pisang anda.
Bagi saya, saya suka kuih yang kecil saiznya..comel gitu!!


Bungkuskan adunan tadi.. temukan bhgn kiri dan kanan daun. Lipat dua kali pada bhgn yang ditemukan. Terbalikkan bungkusn lepat dan lipat bhgn hujung kiri dan kanannya.
Itulah lepat namanya!!


Susun dalam periuk kukusan..

Kukus sekejap jer..dlm 15 - 20 minit jer....


Jemput makan .... lembutnya... nak makan panas2 boleh, sejukpun boleh...boleh makan waktu petang sambil santai2 kat taman ... ermmmm bestnya..!!!

So, jangan takut untuk mencuba. Saya pun dah beberapa kali mencuba bermacam2 jenis kuih, kek dan lauk.. kadang2 ambil dari internet je, ada yang sekali buat dah jadi, ada juga yang berkali2... pendekata kenyang la tong sampah tu... he he... yang penting, semangat dan minat tu kena ada ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...